Tietoja minusta

Oma valokuva
Pienen tytön äiti, joka tykkää herkutella ja laiskotella, mutta tykkäisi olla myös hyvässä kunnossa!

Näin kevennyn

keskiviikko 29. tammikuuta 2014

STOP! Lepo

Tässä ne täytetyt paprikat!
Tytöllä alkoi eilen kova flunssa. Mullakin oli eilen veto pois sen verran, ettei liikunnasta (tanssipeli) tullut oikein mitään. Tänään aamulla vähän yskitti, mutta nyt olo on ollut ok, hieman ehkä väsynyt. Mitä teen urheilun suhteen? Ollako vai eikö olla.

Eilen jo aattelin, että tästähän vois tehdä kevyen liikuntaviikon, koska tammikuussa on tullut liikuttua kyllä tosi paljon. No illalla aattelin, että täytyykö liikunta lopettaa hetkeksi kokonaan, jos tässä flunssaantuu. Mutta nyt kun olo on hyvä, niin mitä mä teeeeeen?! Jos tänään ihan vaan jotain kevyttä kotona, ja huomenna taas katsoo mikä tilanne on. Oon kyllä jo aseistautunut flunssaa vastaan.
Jos kipeys iskee, niin mitä syön? Se on mulla tässä nyt stressin aiheena, että miten pysyn suht kaidalla tiellä, jos ruokahaluttomuus iskee. On nääs perjantaina tietysti viikkopunnitus, mutta sen lisäksi ois tarkoitus ottaa mitat! Ja kipeenä yleensä maistuu vaan leipä ja muu höttö, ja niiden seurauksena tulee pienet pöhöt, joten oisko mittaustulokset sitten oikeat? ;) Ja oon mitat ottanut viimeksi marraskuussa, että korkea aika jo. Toisaalta hyvä kun mittaukset tulossa, ehkä se hillitsee hieman höttösyömishimoja. Ja enhän vielä edes oo kipeä, mutta käyttäydyn silti jo niin?!?

Tällä alkoi aamu tänään, 3 päivää vanhalla viilillä...
Siinä minä kaikessa pulleudessani (no en ees kaikessa)
Eilen siis vähän tanssahtelin wii hip hopin tahtiin. Mutta ei puhtia riittänyt, n. 40min jotain räpelsin. Oli mulla kyllä lisäksi ranne- ja nilkkapainot, ehkä ne vei voimat?

Eiliseltä kauppareissulta tarttui mukaan grillibroileri, ah, se tuoksu on jotain niin huumaavaa, kun sitä tuoksua voisi syödä!

helppo ja hyvä aamiainen, maustamatonta jugua ja marjoja!
Katsotaan kuka nujertaa kenet, minä flunssan, vai flunssa minut!

maanantai 27. tammikuuta 2014

Se ainainen maanantai

Onneksi päätin pitää tänään lepopäivän. Ei oo voimia sitten pätkääkään tehdä yhtään mitään (muuta kuin pestä sata koneellista pyykkiä). Kai tuo menevämpi viikonloppu verotti heti ja nyt tarvitsee hieman lepoa. Oon niin tottunut olemaan kotona nykyään, että käy ihan työstä, kun käy kaupungilla ja kylässä, ja kun itse kestitsee kyläilijöitä.

Tänään eväinä ollut:

Aamupalaksi tytön puuron jämät (säälittävää)

Lounaaksi rahkajogurtti mansikoilla, auringonkukansiemenillä ja vehnäleseillä

Välipalaksi avokado-banaani-maito juoma

Päivälliseksi lähden nyt tekemään täytettyjä paprikoita ja iltapala on vielä kysymysmerkki, mitä tuolta melko tyhjistä kaapeista löytyykään. Hiilarihimot meinasivat jäädä päälle viikonlopusta, suuhun on eksynyt myös muutama suolakalasnacks ja 4 namia, hyihyi. Kyllä tää tästä taas!

sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Höttöviikonloppu

Viikonloppu alkoi hyvin, ei herkkuhimoja, ei pakottavaa tarvetta käydä ostamassa jotain hyvää. Noh! Tietenkin eilen käytiin kyläilemässä, ja tänään meillä kävi kyläilijöitä. Eilen munkkia ja namia ja tänään pullaa ja piparia. Ja namia. Ja juustokakkua. Ja leipää. Ja niin.

Hiilarivarastot on täytetty, nyt taas hiilarivyön kiristys alkakoon. Ainut vaan, että rahat on loppu ja kaapissa kohta pelkkää makaronia ja leipää ja vehnäjauhoja. Nam.

Viikonlopun liikunnat tuntuu jotenkin köyhiltä. Perjantaina tunti crossailua, 20 min kahvakuulaa jaaa olikohan 30min venyttelyä, eilen vaan 30min tanssipeliä ja tänään tunnin vaunulenkki ja 20min pihahyppelyjumppa. No okei, onhan tuossa ihan hyvin liikuntaa, mutta eilinen harmittaa. Taitaa alkaa kroppa tottua taas suurempiin liikuntamääriin? Vielä viime vuoden puolella heitin vaan jotain 45min lenkkejä. Edistystä edes jossain!

Lepopäivistä oon huolehtinut todella hyvin, noin kolmen päivän välein olen huilinut. Oon vihdoinkin oppinut myös sen, että liian kova rehkiminen ja pitkät treeniputket ei oo hyvästä. Kroppa ei kerkeä palautua, saati kehittyä, jos vaan treenaa ja treenaa ilman lepoa. Yritän pitää treeniputket max 3-4 päivässä.

Ensi viikolla mahdollisesti luvassa uintia piiiiitkästä aikaa!

perjantai 24. tammikuuta 2014

Ihme! Ja kotikuntosali

 Ihme on tapahtunut!!! 69,7 kg HURAAAAA!!! Kannatti odottaa vatsantoimintaa ennen vaa'alle nousua, odotus palkittiin. Tämähän tarkoittaa -500g viikkopudotusta, Greatness! ;) Vedonlyönti pystyyn siitä, että paino on taas ensi viikolla yli 70 kg :D Hope not.

Kyllä oon tyytyväinen, kun oon nyt kunnostautunut kotikuntoilun saralla. Pienelläkin määrällä välineitä saa aikaiseksi vaikka mitä. Vaihdoin olohuoneessa vähän järjestystä, alkuun näytti hieman oudolta, ja toiseen päähän huonetta jäi hurjan tyhjä tila... Mutta nyt siinä on hyvä kuntoilu/leikkinurkkaus! Ja sohvanurkkauskin muuttui kotoisammaksi, ennen kun sohvalla makoili, tuntui että makoilee keskellä ei mitään, nyt se on kivasti huoneen nurkassa suojassa :D

Eihän toi crossari mikään olohuoneen kaunistus ole ;) Mutta kun seurassa on muitakin välineitä, näyttää ymmärrettävemmältä (huh mikä sana, kirjotinkohan oikein(?). Mutta tosiaan, en oo yhtään katunut, että ostin crossarin. Se on mulla ollut jo jotain viitisen vuotta, ihan vaan Prismasta ostettu (nyt voisin haluta jo paremman). Välillä se on lojunut käyttämättömänä, välillä ollut paketissa kellarissa, mutta silti aina se on uudestaan ja uudestaan käyttöön otettu. Tällä hetkellä mulla on crossailuinnostus päällä, helposti voin tunninkin polkea, kun kattoo samalla iPadilta vampyyripäiväkirjoja (ipadin saa kivasti tohon käsituen päälle ;D). Ja onhan crossarilla hyvä lämmitellä tai vetästä loppujäähdyttelyt.

Steppilauta on ihan mun omaa käsialaa, oon siitä ylpee! :D Ihan itse nikkaroin ja päällystin ton. En niinkään steppijumppaa harrasta, mutta onhan tuo hyvänä apuna joissakin liikkeissä, esim. ton päällä teen rintaa tangolla, ja tänään tein pohkeita tossa laudan reunalla. Ja pikkuneiti tykkää hyppiä ja kiipeillä tuon päällä.

Löytyy siis crosstrainer, steppilauta, pienet käsipainot, mikäonkaankäsipaino, johon saa painoja lisättyä (? :D), levytankosarja (vaan 20g toistaiseksi), kahvakuulat 8kg ja 6kg ja 4kg:n lainakuula, jota en kyllä oo edes käyttänyt. On kuminauhaa, hyppynaruu (haluisin uudet paremmat) sekä nilkka- ja rannepainot, jotka pitäis jostain piilosta kaivaa. Pari pientä jumppapalloa löytyy ja hmm mitähän vielä. Sitten on tietysti jumppa DVD:t, sekä zumba ja zumbakapulat (joilla vedin viime viikolla tosi hyvän treenin, omineen siis zumbasin/tanssin ja koko ajan heiluttelin niitä kapuloita, oli kyllä olkapäät superkipeet sen jälkeen!). Sitten on vielä wii fit lauta ja pari tanssipeliä (pitääkin muistaa niitä veivaa joku päivä).

Näillä kaikella sekä mielikuvituksen avulla saa jo jos jonkinnäköstä treeniä aikaiseksi! Katsotaan saanko näillä keinoilla tuloksia, ihan itsenäisesti, ilman kalliita kuntosaleja tai valmentajia.

Yksi uusi toivelaite mulla vielä olisi. Olisin jopa valmis vaikka säästöistä ottamaan rahat siihen, siitä huolimatta, etten ole varma tulisiko sitä käytettyä kuinka paljon. Suurin kysymys on se, minne sen laittaisi, ja etenkin jos sen haluaa välillä pois käytöstä, niin minne hittoon sen tunkee.. Mutta niin:

Kuntopyörä, jossa myös kuntopyörä käsille! Tykkään treenata käsiä, ja rupesin miettimään oiskohan käsille jotain kuntopyörää. Törmäsin sitten tämmöiseen, sais kuntopyörän sekä jaloille, että käsille. Ja tolla voi tehdä myös pelkästään käsiä! Mutta en oo koskaan ollut mikään polkijaihminen, että mitenköhän kävisi laitteen käytön kanssa. Spinning on nykyään ihan ok, mutta eihän kuntopyörää voi siihen verrata. Ja oisko turhan tyyris ostos pelkästään käsipoljentaan? :D Täytyy nyt harkita tarkkaan, olis vaan tällä hetkellä Hobby hallissa tarjouksessa...

Hmmm!

torstai 23. tammikuuta 2014

Etukäteisstressi

Huomenna punnituspäivä, ei taida alittua viime viikon lukema, ellei ihme tapahdu, buuuu. Hitto jos paino jää junnaamaan tähän 70 kg:n tietämille, alittuis nyt pirulainen, niin pääkoppakin sais mielenrauhan! ;) Aamuun asti jännättävä..

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Kun menee hyvin

Hyvä fiilis! Viime päivät on kyllä menny niin loistavasti (yöt onkin sitten toinen juttu), niin syömisten kuin liikunnan suhteen. Voi kunpa aina menis näin, miksi se on niin vaikeaa?

iso pata jauhelihasoppaa

viikonlopun HYIHYI-eväät :D

borssikeitto smetanalla, tosi nopea tehdä puolvalmiista raaka-aineista
Ootan kauhulla taas sitä hetkeä, kun en keksi mitä ruokaa tekis, tai ei ole mitään raaka-aineita, tai ei ole rahaa ostaa mitään, tai kun pakastin on aivan tyhjä tai tai tai... No turha sitä on etukäteen murehtia. Tänään huomasin, että kyllä se niin vaan on, että aamusta asti kun tankkaa hyvin, ja iltaa kohden keventää, niin ei kyllä nälkä vaivaa. Siis kun mulla on jostain syystä ollu tapana aina syödä lounaalla kevyemmin, ja sitten vasta päivällinen on vähän tuhdimpi, ja vielä iltapalakin saattaa olla tuhti.

Tänään aamulla söin jugurttia mustikoilla. Lounaaksi (vasta kylläkin klo 14 jälkeen) muusia, seitä ja parsa- sekä kukkakaalta. Lounaasta olin niin täynnä vielä klo 17, että ei huvittanut yhtään miettiä päivällistä. Noin kuuden pintaan söin kuitenkin salaattia broilerilla ja guacamolella, ja vasta äsken myöhästyneen (pikkuneidin takia) iltapalan, jugurttia banaanilla ja avokadolla.

blogger haluaa väkisin kääntää kuvan vinoon
Ennen lounasta oli nälkä, koska treenasin sitä ennen, mutta muutoin ei oo tänään ollu yhtään nälkä, eikä oo ollu mielitekoja. Mistähän on ajatus kotoisin, että lounas pitäisi olla jotain kevyttä?

SUPERhyvä välipalajuoma, banaania, avokadoa ja maitoa!!
aurinkoiselle pakkaslenkille varustauduttu!
Eilen lenkkeiltiin (n. 5km) mun äidille fondue-iltaa viettämään. Meidän pikkuneidillä on ilmeisesti liian pienet hanskat, oli kädet aivan tulipunaiset ja jääkylmät, itki vähän väliä matkalla :/ Oli kovin kurjaa, täytyy lähteä hanskaostoksille. Lenkillä oli kyllä hienoja maisemia, aurinko paistoi, ja Langinkoski kuohusi ja höyrysi :)




Näihin merkkeihin oli hyvä päättää jäätävät lenkkeilyt! :D

maanantai 20. tammikuuta 2014

Hyvä viikko

Kävin kuin kävinkin eilen lenkillä! Lenkille lähtiessäni oli pakkasta enää "vaan" 12 astetta auringonpaisteen kera, joten mars matkaan. Puolitoista tuntia reippailin vaunujen kanssa, 9km, not bad!

Illalla oli tarkoitus venytellä kunnolla, joten innostuinkin vielä lämmittelyiksi tekemään kevyttä lihastreeniä ilman painoja. 30min lihaskuntoa ja 30min venyttelyä. Viikon liikuntasaldo 5 päivää ja 8 tuntia, kyllä on reippailtu!

Tää viikko alkoikin vähän tahmeasti. Pikkulikka on ruvennu öisin tulee pois sängystä (on nukkunu joulukuun lopusta "isojen" sängyssä). Ihan siis keskellä yötäkin nousee, eikä meinaa enää nukahtaa, ja viereen en enää viitsi ottaa, kun pyörii siinä ja ettei totu tulemaan meidän väliin öisin (aamulla ok, mutta mites sen sille opetat?). Aamun horrostin, ja yhdessä otettiin päikkärit, sitten olikin vähän virkeämpi olo.

Hyvin jaksoin tänään kuitenkin liikkuakin. Tunti(!) crossailua ja 35min lihaskuntoa. Varmaan osaavat treenarit kauhistelis mun "salitreenejä". Teen vähän sitä ja tätä, mitä mieleen juolahtaa ja huvittaa tehdä, pysyypähän mielenkiintoisena eikä heti tylsisty :D Mulle tällä hetkellä tärkeintä on, että ylipäätään teen lihaskuntoa, se kun ei oo koskaan ollut ykköslaji. Nykyään tajuan senkin tärkeyden laihdutuksessa, ja on se jopa kivaakin!

Tässä esim. tän päivän treeniä:

Hauiksia käsipainolla ja tangolla
Ojentajat käsipainolla
Viparit sivulle
Kyljet kahvakuulilla ja lattialla
Pystypunnerruksia käsipainoilla
Etunojapunnerruksia

Tulihan siinä jotain räpellettyä. Voipi olla että jotain unohtu mainita, kun ei ollut mitenkään suunniteltua toi toiminta :D Olisin halunnut tehdä lisää vatsoja, mutta pakko oli ruveta iltapuuhiin.
Sarjoja pyrin tekemään aina 3, toistoja vaihdellen 8-20 välillä.

Toivotaan ensi yöstä rauhallisempaa, huomenna tiedossa juustofondue-ilta ;)

sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Jäätävää menoa

-18, en mee lenkille! Aurinko kyllä paistaa, lämmittäisköhän se naamaa tarpeeksi? Oon kyllä niin tyytyväinen, että kotoa löytyy crosstrainer, voi "lenkkeillä" vaikka ulkona satais puukkoja. Tänään siis crossailua luvassa.

Tänään on myös jotain uutta tiedossa. Meinaan nimittäin tehdä ruoaksi borssikeittoa! En oo muutamaan vuoteen sitä maistanut, enkä edes pitänyt siitä. Tarpeeksi nakkia ja smetanaa niin varmaan maistuu ;)

Mulla ois selkeä linja ja suunnitelma "laihdutus"ruokien suhteen. En ymmärrä miks sitä on silti niin vaikeeta noudattaa. Joko ei jaksa tehdä ruokaa, tai ei oo aineksia, tylsää. Kuitenkin suunnitelma ois jotakuinki tämmöinen:

Aamupalaksi maustamaton jugu kera marjojen

Lounaalla iso salaatti fetalla, kanalla tms. lihalla, kalalla

Välipalaksi jos tarvitsee, niin pieni smoothie

Päivälliseksi "normi kotiruokaa", esim. joku kastike, perunaa, riisiä

Iltapalaksi maustamaton jugu marjoilla tai hedelmäpiltillä tms.

Tää ois niin simppeli runko, päivällisen suhteen ei tartteis erityisiä kikkailuja ja se sopis koko perheelle. Hiilarit pitäis pysyä nopeesti laskettuna max. 100 grammassa, mikä on mulle ok määrä laihdutuksen suhteen. Aina kun viitsii ruokaa enemmin miettiä ja tehdä, niin silloinkin yritän karsia
päivälliseltä turhat hiilarit pois, ja vältellä esim. jauhokastikkeita, mutta en kiellä niitä itseltäni, ettei taas koko homma kaadu siihen.

Iso ongelmahan on nyt hoitovapaalla raha ja sen puute. Aika paljon halvemmalla pääsis, kun söis vaan makaronia ja itse tehtyjä sämpylöitä (tääkin ruokavalio kelpais mulle vallan mainiosti :D). Mutta toistaiseksi on onneks pystyny aika hyvin panostamaan ruokapuoleen, jätetään sitten muut tekemiset ja shoppailut vähemmälle.

Mulla on hoitovapaata lokakuuhun asti, joten oon aatellu, että mulla on siihen asti aikaa laittaa itteni kuntoon. Nyt ei oo rahaa, eli ei tarvitse lorvia kaupungilla tai missään muuallakaan tuhlaamassa kallisarvoista kuntoiluaikaa. Ny mulla on siis hyvin aikaa tehdä ruokaa sekä kuntoilla, kotoa löytyy välineitä lihaskuntoharjoitteluun, on crossarit ja upouudet lenkkeilykengät. Yritän tämän muistaa koko ajan ja jaksaa panostaa itseeni. Lokakuussa palaan töihin, lapsi menee päiväkotiin, eli silloin
aika on paljon rajallisempaa, ja aivan varmaan jaksaminenkin.

Näillä eväillä nyt skarppaan. Eilen mulla oli illalla, alkavista menkkaturvotuksista huolimatta hoikistunut olo. Mikälie mielenhäiriö ;) Mutta se taas jotenkin motivoi, viis siitä olenko edes oikeesti hoikistunut.

Huhhei enpä jaksa oikolukea tätä, toivottavasti ei oo teksti täynnä virheitä! :D Nyt sen borssikeiton pariin!

perjantai 17. tammikuuta 2014

Hupsista!

Jokos se vuosi vaihtui.. Jopas tässä on taas aika vierähtänyt. On ollut niin kiire kuntoilla ja laihduttaa, ettei ole kerennyt tänne raapustella mitään ;)

Uusi vuosi on lähtenyt kivasti käyntiin. On jopa hetkellisesti taas motivaatiota hääräillä keittiön puolellakin (siis terveellisemmän ruoan parissa, ei leipomusten) ja liikuntainto on kohdillaan ( eikös se aina tammikuussa?). Heiaheia palkitsi jo vissiin viikko sitten kymmenen eri lajin palkinnolla :D Heiaheiaan on kyllä kiva merkata liikunnat, kun ne näkyvät siellä ainiaan(kö?), ja kun sieltä saa kerättyä niitä eri palkintoja, jotenkin motivoivaa.

Paino tippuu eeeerittäin hitaasti. Kyllä tuntuu raskauden jälkeen tää homma paljon hitaammalta ja vaikeemmalta? Joulukiloja tuli ehkä noin pari, vaikka varmaan joka päivä söin joulukuussa jotain hyvää, onnistuin mielestäni silti kohtuudella herkuttelemaan, koska määrät olivat pieniä, eikä painokaan lähteny kirimään ylös. (Johan tuon pari kiloa kerää helposti yhdessäkin illassa.) Nyt heilun siinä 70kg:n kieppeillä, kyllä kestää että pääsis sen kunnolla alittamaan, ja että se myöskin siellä alapuolella pysyis, for good!

Tehtiin kaverin kanssa aika näpsäkkä uudenvuoden lupaus. "Se paino, joka tänään (oiskohan ollu 3.1.14) on, niin sen yläpuolelle ei saa paino enää tänä vuonna nousta". Eli vaikkei laihtuisi, niin ei saa paino yhtään sitten noustakaan ;) Mun maksimipaino oli tasan 72kg, ja paino tänään 70,2kg, eli hyvällä mallilla ollaan.

Tavoitteita tälle vuodelle:

  • Painotavoite 65kg, eli enää "vaan" -5kg (luulis vuodessa onnistuvan? Noh, onhan tää nähty... :D) 
  • Säännöllinen liikunta (ei siis mitään kuukausien kesätaukoja)
  • Mahdollisimman paljon eri lajeja, myös jotain aivan uusia
  • Pääpaino lenkkeilyssä/crossailussa ja kotipumpissa
  • Järkevä syöminen LÄPI VUODEN
  • Keväällä juoksun harjoitteleminen ja heinäkuuhun mennessä 5km juoksu (mulle paljon!) 

Tavoitteissa vähän sitä sun tätä, ei liian suuria tavoitteita, pysytään realistisella tasolla (josko vaikka tavotteet vois ylittää isosti ;)) Toki painonpudotuksen eteen saa tehdä töitä, mutta mulle ehkä isoin juttu on tuo juoksu, koska en oo sitä koskaan "osannu" tai harrastanu. Sen eteen siis täytyy oikeesti tehdä töitä. Syksypuolellahan vahingossa hölkkäilin nelisen kilometriä, mutta jalat ei meinannu kantaa enää sen jälkeen, ja olin kuoleman partaalla, joten ois kiva saada hölkkä/juoksu kulkemaan vähän kevyemmin.

Kuvia en jostain syystä saanut ladattua, joten tylsää tekstiä vaan. Ja miksen voi kirjottaa useemmin lyhyitä juttuja, niin ei tartteis kenenkään lukea tämmöstä maratonjaarittelua :D Phuh!